Det började som en dröm. Inte med en gång men efter några säsonger med en Sweline 36. Den fick fröet att slå rot och sakta sakta börja växa. Hur vore det att segla till medelhavet? Skulle vi klara det? Om det gick bra, vad blev nästa steg, Jorden runt?
Det var dags att börja leta efter den båten som skulle ta oss dit. Det tog några år och slutade med en Najad 490. Det var INTE vad vi räknat med. Faktum var att vi hade beslutat att inte köpa nån Najad. Vid tillfället ville jag inte ha något annat än en båt med aktercockpit. På Öppna varv, år 2006, skulle Najad ställa ut en Najad 440 med AC. Vi lockades att komma och titta vilket vi gjorde men tyckte inte om båten. Vi övertalades då att titta på en Najad 460 med centercockpit. Nu blev det spännande trots allt. Men det kändes inte riktigt rätt ändå. Precis när vi skulle åka hem ombads vi att titta in i en privat Najad 490. Med tvekan gick vi med på det och…. fan, där var hon. Fan, därför att det är en stor skillnad i pengar mellan de olika båtstorlekarna. Det avgörande var om vi ville lägga mycket pengar och nästan nå fram eller lägga ytterligare pengar och bli helt nöjda. Det blev det senare. Det är ett stort projekt att skapa den båten du ska anförtro, lite dramatiskt uttryckt, ditt liv till. För att inte tala om att klara av att föra fram. Så här började resan. Året var 2006.
För den lite nördiga finns, längst ner, fakta om henne, båten, som döptes till Caricia. Jag tänker komma tillbaka till namnet senare.
Det är en komfortabel båt som ger en trygg känsla. Kanske är just det bland det viktigaste, att känna sig trygg. På tal om trygghet så har vi satsat en hel del på säkerheten. För helheten såväl som det personliga. Om det oönskade trots allt skulle inträffa.
Jag lovade att återkomma till namnet, Caricia. Varför hon är döpt till Caricia beror på att båten innan, Sweline 36:an, som var begagnad, redan var döpt till Carrezza. Vi fann ut att det var italienska och betydde smekning. När det blev dags att döpa den nya båten hade vi kopplingar till Spanien. Efter lite funderingar bestämde vi oss för att behålla namnet “smekning” men på spanska, vilket alltså är Caricia.
Fakta om Caricia
Vill du veta mer detaljer om båten så skicka in en fråga via meddelande funktionen.
Längd (Loa) | 49 ft eller 15.25 m. (enl. mätbrev) |
Längd vattenlinje (lwl) | 13.76 m |
Bredd | 4.50 m |
Djupgående | 2.35 m |
Motor | Yanmar 96 hk ( 73.6kw) |
Bogpropeller | 10 hk |
Deplacement | 19 000 kg |
Költyngd | 6 300 kg |
Höjd över vattenlinje | < 22 m. |
Krysställ | 116 m2 |
storsegel (in-mast) | 62 m2 |
Kryssfock 110% Furlex | 54 m2 |
Genua 140% Furlex | 75 m2 |
Stormsegel | |
Vattentankar | > 700 L |
Bränsletankar (4st diesel) | < 900 L |
Elverk | Mastervolt 6 kw |
Watermaker | Techomare 75L/timma |
Plotter 2x | Raymarine |
Autopilot 1 | Raymarine |
Autopilot 2 | Simrad |
Radar | Raymarine |
Satellitkom. | Iridium Go |
Vhf | Simrad |
Ssb | |
Batteribank (ny) Lithium | 11 000 w |
Solceller | 440 w |
Jag läser om er story och blir extra intresserad att läsa vidare efter berättelsen om namnet.
Vi är nämligen nuvarande ägare till er tidigare Carezza ?⛵️
/Kenneth och Victoria
Hej!
Vad kul att höra.
Jag fattar det som att ni köpte den av någon som ägde den efter oss. Om jag inte minns fel så sålde vi den 2006.
Var ligger ni med båten?
Hoppas ni tycker om henne lika mycket som vi gjorde.
Den resa som jag och min ena son skulle göra har ju inte blivit av och det sker inte i år heller.
Vår plan för i år är att åtminstone ta oss till Cuxhaven via Kielkanalen och ev. utsidan hem alt. vice versa. Sannolikt måste läget med pandemin bli bättre om det ska bli av.
Det visar sig snart hur det bli med den saken.
Om ni inte har hittat den redan så har vi en Youtube kanal också.
https://www.youtube.com/channel/UCwbnAoTCdamqc_jQYU7lv8Q
Sen i slutet av förra sommaren har det inte hänt mycket där men ta gärna en titt om ni inte redan gjort det, som sagt.
//Tony
Hej Tony,
Det stämmer vi köpte Carezza av Maria & Patrik från Åkersberga.
Vi har båten liggande i Vaxholm och för oss är hon helt perfekt.
Jag har hittat och tittat igenom er kanal på Youtube 😉
Hoppas ni kommer iväg på någon resa, förstår att ni är trötta och frustrerade på pandemin.
/Kenneth